İLKSAN’I Bürokrasi Değil, Üyeler Yönetmelidir!

Eğitim Sen Genel Sekreteri Mehmet Bozgeyik`in “İLKSAN’I Bürokrasi Değil, Üyeler Yönetmelidir!” başlıklı açıklama metni:
 

İLKSAN`ın 6. Dönem 3. Olağan Genel Kurulu 28-29 Nisan 2011 tarihleri arasında Antalya`da yapılmıştır. İlkokul öğretmenlerinin sağlık ve sosyal gereksinimlerini karşılamak amacıyla, yardımlaşma amacı ile kurulmuş olan ve yaklaşık 70 yıllık bir geçmişi olan İLKSAN`ın bugün ne duruma geldiği, daha doğrusu getirildiği herkes tarafından bilinmektedir. İLKSAN, eğitim emekçilerinin 1940`lı yıllarda, ağır ve olumsuz çalışma koşulları karşısında ekonomik ve sosyal yardımlaşma amacıyla kurulmuştur. 1980 sonrasında bir şirket haline getirilen İLKSAN`ın bu dönemde ana statüsü değiştirilerek tamamen Bakanlığın egemenliği altına girmiştir. Bu tarihten itibaren İLKSAN adı hep yolsuzluklarla, olumsuzluklarla anılır olmuş, esas işlevini tamamen yitirmiştir. Bir sosyal yardım sandığı olarak kurulan İLKSAN`ın, amacına uygun başarılı çalışmalar yapması ve kendi sahipleri tarafından yönetilmesi bugüne kadar mümkün olmamıştır. İLKSAN Yasası, neredeyse her iktidar döneminde değişikliğe uğramış, her değişiklik sandığı amacından biraz daha uzaklaştırarak, bugünkü haline getirmiştir. 1958`de zorunlu üyelik kapsamı genişletilmiş, Milli eğitim bürokratları, il ve ilçe teşkilatı yöneticileri ve ilköğretim müfettişleri üyelik kapsamına alınmıştır. Böylece İLKSAN büyük ölçüde bürokrasiye teslim edilmiştir. İLKSAN`ın 6. Dönem 3. Olağan Genel Kurulu, tıpkı daha önceki genel kurullar gibi Bakanlık bürokratları ve yıllardır İLKSAN yönetiminde olan sendikaların desteği ile sonlandırılmıştır. Genel Kurul sürecinde sendikamızın İLKSAN üyelerinin hak ve çıkarlarını koruyan ve İLKSAN üzerinden rant sağlanmasını engellemeyi içeren önergelerinin reddedilmiş olması dikkat çekici olmuştur. Örneğin zorunlu üyeliğin kaldırılması, isteyenlerin hak kaybına uğramadan ayrılmalarının sağlanması konusunda verdiğimiz önerge, Türk Eğitim Sen Genel Başkanı tarafından kürsüde destekleneceği söylenmesine rağmen TES delegeleri önergeden “hak kaybına uğramadan” ibaresini çıkarmamızı istemişlerdir. Dolayısıyla bu teklifi doğru bulmadığımız ve geri çekmediğimiz için önerge TES tarafından reddedilmiştir. Eğitim Sen delegelerinin İLKSAN temsilci seçimlerinin aynı günde yapılması, temsilci olmak isteyenlere getirilen kısıtlamaların kaldırılması, İLKSAN`ın üyelerinin hak edişleri bir defada ödenerek feshedilmesi önergeleri de yine Türk Eğitim Sen delegeleri tarafından reddedilmiştir. Ayrıca Eğitim Sen`li delegelerin kürsüden sorduğu sorulara net cevaplar verilmemiş ve geçiştirilmiştir. Bakanlık tarafından Anastatü gereği İLKSAN Yönetim Kuruluna önerilen 4 kişi ve Denetleme Kuruluna önerilen 2 kişinin genel kurula gelmemiş olması tam bir skandaldır. Eğitim Sen delegeleri dışındaki delegeler, yüzlerini bile görmedikleri kişilere oy vererek salonda olmayan kişileri seçmişlerdir. Eğitim Sen delegelerinin “genel kurula gelmeyen üyelere oy vermeyelim, bakanlık vesayetini kınayalım” önerimiz dikkate alınmamıştır. Genel Kurul`da bir anlamıyla Milli Eğitim Bakanlığı`nın İLKSAN üzerindeki vesayeti onaylanmıştır. İLKSAN Genel Kurulu`nun nasıl bir ciddiyetsizlik ortamında yapıldığının da kanıtıdır. Eğitim Sen, İLKSAN`ın içinde bulunduğu olumsuzluklarından kurtarılıp gerçek sahiplerine teslim edilmesiyle bu olumsuzlukların aşılacağına olan inancını sürdürmektedir. Eğitim Sen, sandığı gerçek sahipleri olan ve her ay ücretinden kesinti yapılan eğitim emekçilerinin gerçek iradesine teslim edilmesini istemektedir. İLKSAN yönetiminde hep aynı zihniyet yönetimdedir. Zaman zaman vitrin değişse de zihniyet değişmemektedir. İLKSAN`da en büyük sıkıntı zorunlu üyeliktir. Demokrasi ve zorunlu üyeliğin taban tabana zıt iki kavram olduğu göz önüne alındığında, ortada büyük bir çelişkinin olduğu bir gerçektir. Eğitim Sen olarak bu sorunların ortadan kaldırılması açısından aşamalı olarak sunduğumuz çözüm önerilerimiz ise şunlardır:

  • Zorunlu üyelik kalkmalı, üyelikte gönüllülük esas olmalıdır.
  • Üyelikten ayrılmak isteyenlerin herhangi bir hak kaybına uğramadan ayrılmaları sağlanmalı,
  • İLKSAN`ın tüm faaliyetleri şeffaf olmalı,
  • Üyelerin yararlanamadığı işletmecilik anlayışından vazgeçilmeli,
  • İLKSAN feshedilmelidir.
Eğitim-Sen\'e Üye Ol! - Ön Üyelik Formu