Eğitim Enternasyonali (EI), 178 ülke ve bölgeden 383 üye sendikayı ve 32 milyondan fazla eğitim emekçisini temsil eden, eğitim alanında dünyanın en büyük üst örgütlenmesidir. Türkiye’den sadece Eğitim Sen’in üyesi olduğu Eğitim Enternasyonali 10. Dünya Kongresi, 27 Temmuz – 2 Ağustos 2024 tarihleri arasında Arjantin’in Buenos Aires şehrinde “Sendikalarımızı Büyütmek, Mesleğimizi Yükseltmek ve Demokrasiyi Savunmak” temasıyla gerçekleştirildi. Kongreye Eğitim Sen’i temsilen Genel Sekreterimiz Zülküf Güneş KESK Uluslararası İlişkiler Uzmanı Osman İşçi katıldı.
Kongrenin ilk iki gününde (27-28 Temmuz 2024) Fransızca konuşan topluluklar, İspanyolca konuşan topluluklar, İngilizce konuşan topluluklar, yerli halklar, kadın, LGBTİ+, yükseköğretim, eğitim ve dayanışma başta olmak üzere farklı dil grupları ve topluluklar için oturumlar düzenlendi.
EI 10. Kongresi kapsamında çeşitli atölye çalışmaları da yapıldı. Atölye çalışmalarında eğitim emekçilerinin sağlığı ve refahının eğitimin niteliği için önemi tartışmaları yürütüldü. Eğitim ve dayanışmanın ayrılmaz iki öğe olduğu, öğretmenlik mesleğinin yüz yüze ve duygusal bağ gerektiren bir meslek olduğu vurgulandı.
Eğitim Sen’in katılım gösterdiği yükseköğretim oturumunda, Barış Akademisyenleri özelinde KHK ihraçlarının yaşadığı sorunlar ve Türkiye’deki akademik özgürlük üzerindeki baskılar dile getirildi. Üniversitelerde akademisyenler, idari-teknik personel ve öğrencilerin yaşadığı ekonomik, demokratik tüm sorunlar paylaşıldı. Eğitim Enternasyonali Yüksek Öğretim grubu tarafından Eğitim Sen’e gösterilecek dayanışmanın önemine dikkat çekerek, yükseköğretim alanında yaşanılan sorunlar karşısında uluslararası dayanışma talep edildi.
Atölye çalışmalarında ayrıca dijital teknoloji ve yapay zekanın eğitim emekçileri ve eğitim araçları üzerindeki etkileri tartışıldı. Pandemi sürecinde zorunlu olarak kullanılan teknolojik araçların eğitime olan etkileri ele alındı. Yerli topluluk ve halkların kendi anadillerinde eğitim görmelerinin gerekliliği ve sağlıklı bir gelecek için önemi paylaşıldı.
Eğitim Enternasyonali 10. Kongresi kapsamında eğitimin kamusal bir hizmet olarak sunulmasının önemine dikkat çekilerek ülke yönetimlerince maliyet unsuru olarak görülmemesi gerektiği özellikle vurgulandı. UNESCO raporunda belirtildiği üzere, son yıllarda tüm dünyada öğretmen atamalarının azaldığı ifade edildi. Öğretmen ve diğer eğitim emekçilerinin hakları için ortak çalışmanın önemi üzerinde duruldu. Akademik özgürlüklerin birçok ülkede, özellikle ABD, Honduras, Meksika ve Türkiye’de risk altında olduğu vurgulandı.
Kongrede ayrıca yükseköğretimde bütçe, emeklilik güvencesi, güvencesiz çalışma ve sözleşmeli çalışma konularında yaşanan sıkıntılar tartışıldı.
Kongre Süresince Yapılan Görüşmeler
Kongreye sendikamızı temsilen katılan heyetimiz; EI Başkanı Susan Hoopgood, EI Genel Sekreteri David Edwards ETUCE Genel Sekreteri Larry Flanagan başta olmak üzere farklı ülkelerden sendika temsilcileriyle birçok ikili ve üçlü toplantı gerçekleştirdi. Bu çerçevede; İtalya FLC-CGIL, Fransa SNES-FSU, İngiltere NEU ve NASUWT, İspanya STEs, Almanya GEW, Hollanda AoB, Hindistan, Kıbrıs DAÜ, Danimarka DLF, Meksika SNTE, Brezilya CNTE, Tunus, Avusturalya, Portekiz FENPROF, Bask Bölgesi ELA-GIZALAN, Ukrayna TUESWU ve ABD’den NEA sendikalarıyla görüşmeler gerçekleştirildi. Farklı ülkelerden eğitim sendikaları temsilcileri ile yapılan görüşmelerde, tek tek ülkelerdeki eğitim sorunları, ortak sorunlar ve sendikal dayanışma konuları ele alındı.
Eğitim Sen, ETUCE ve Eğitim Enternasyonali’ndeki aktif rolünü artırma niyetini dile getirdi.
Kongrede Görüşülen ve Kabul Edilen Bazı Önergeler
- Sendikal Hakların ve Örgütlenme Özgürlüğünün Savunulması
- Temel Bir Hak Olarak Örgütlenme Özgürlüğü
- Bir Arada Daha Güçlü Çalışma
- Tabandan Tavana Eğitimde Aktif Profesyonelliği İnşa Etmek
- Sendikal Örgütlenmenin Güçlendirilme Yolları olarak (Yeniden) Örgütlenme ve Yenilikçilik
- Öğretmen Açığını Ele Alma
- Öğretmenler ve Destek Personelinin Fiziksel ve Ruhsal Açıdan İyi Olması: Nitelikli Eğitim için Yaşamsal Önemi
- Teknoloji, Yapay Zekâ ve Öğretmenlik Mesleğinin Geleceği
- Eğitimde Veri Toplanması ve Kişisel Verilerin Gizliliği
- Pandemi Sonrası Dönemde Anaokulu Eğitiminin Statüsünün ve Niteliğinin Güçlendirilmesi
- Yüksek Öğretim Personeli ve Araştırmacıları Muhafazakâr ve Neoliberal Politikaların Tetiklediği Saldırılardan Korumak
- Eğitim Destek Personeli
- Sendikalar Eğitim İş Kolundaki Kemer Sıkma Politikalarını Reddediyor
- Eğitimde Aşırı Sağ Popülist ve Aşırılıkçı Politikaları Karşı Demokrasiyi Savunmak
- Küresel Kapitalizm ve Döngüsel Olarak Yaşanan Pandemiler (Covid-19)
- Eğitim, Sağlık ve Refah Bakımından Eşitsizlikler / Pandemiden Çıkış
- Eğitim için Dayanışma ve Dayanışma için Eğitim
- Akademik Özgürlükler ve Kurumsal Özerkliğe Politik ve İdeolojik Saldırılar Karşısında Örgütlenme
- Araştırma ve Yenilikçilik: Dirençli Toplumlar için Temel Araştırmanın Desteklenmesi
- Faşizm Karşı Mücadelede Müfredat
- Yerli Halkların Haklarının Sendikalarda ve Sendikalar Aracılığıyla Savunmak ve Desteklemek
- Engelliliğe Yeni Yaklaşım
- Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları 4’ün Başarılması ve Daha Fazla Kız Öğrencinin Eğitime Dahil Edilmesi
- Okullarda ve Toplumda Ciddi Sorunlar Yaratan Cinsiyet Temelli Şiddeti Ele Alarak 2030 Gündemini Başarmak
- Politik Tercihler, Pandemi, Çatışmalar ve İklim Değişikliği Nedeniyle Çocuk İşçiliği ve Eğitim Alanında Yaşanan Ciddi Gerilemeler Karşısında Harekete Geçme İhtiyacı
- İnsan Eliyle Yol Açılan İklim Değişikliğine Yönelik Aciliyet
- En Kırılgan Öğrenci Grupları ve Toplumlar için İklim Değişikliği ve Çevre Adaleti Mücadelesi Yürütmek
- Barış Eğitimi
- Savaşın Eğitim ve Çocuklar Üzerindeki Etkisi
- Askeri Çatışma Dönemlerinde Eğitimin ve Çocukların İyi Olma Hali
- Ukrayna ile Dayanışma
- Filistinli Eğitimciler ve Öğrenciler ile Dayanışma
Eğitim Enternasyonali 10. Dünya Kongresi sürecinde sendikamızca yapılan görüşmeler ve atölye çalışmaları, eğitim emekçilerinin haklarının savunulması, demokratik eğitim ve enternasyonel dayanışma için daha somut ve önemli adımlar atılması gerektiğini göstermiştir.
Eğitim Sen, Eğitim Enternasyonali’nin Türkiye’deki tek üyesi olmanın verdiği sorumlulukla eğitim ve bilim emekçilerinin hakları ve taleplerini savunmak için uluslararası düzeyde daha aktif rol almak, sürekli ve sürdürülebilir ilişkiler kurmak için çaba sarf etmeyi sürdürecektir.
Kongrede seçilen yeni yönetim kurulu şu şekilde;
- Başkan: Mugwena Maluleke, SADTU sendikası (Güney Afrika)
- Africa Bölgesi başkan yardımcısı: Marième Sakho Dansokho, SYPROS sendikası (Senegal)
- Asya-Pasifik Bölgesi başkan yardımcısı: Takashi Kajiwara, JTU sendikası (Japonya)
- Avrupa Bölgesi Europe: Johanna Jaara Åstrand, STU sendikası (İsveç)
- Latin America Bölgesi başkan yardımcısı: Heleno Araujo, CNTE sendikası (Brezilya)
- Kuzey Amerika ve Karayipler Bölgesi başjan yardımcısı: Becky Pringle, NEA sendikası (ABD)
- Genel Sekreter: David Edwards, NEA (ABD)
- Afrika Bölgesi temsilcisi: Helene Nekarmbaye, SET sendikası (Çad)
- Afrika Bölgesi temsilcisi: Yohannes Benti, ETA sendikası (Etiyopya)
- Asya-Pasifik Bölgesi temsilcisi: Correna Haythorpe (Avusturalya)
- Asya-Pasifik Bölgesi temsilcisi: Kamala Kanta Tripathy, AIPTF sendikası (Avusturalya)
- Avrupa Bölgesi temsilcisi: Daniel Kebede, NEU sendikası (Birleşik Krallık / İngiltere)
- Avrupa Bölgesi temsilcisi: Maike Finnern, GEW sendikası (Almanya)
- Latin Amerika Bölgesi temsilcisi: Gilda Montero, ANDE sendikası (Kosta Rica)
- Latin Amerika Bölgesi temsilcisi: Roberto Baradel, CTERA (Arjantin)
- Kuzey Amerika ve Karayipler Bölgesi temsilcisi: Alfonso Cepeda, SNTE sendikası (Meksika)
- Kuzey Amerika ve Karayipler Bölgesi temsilcisi: Shelley Morse, CTF-FCE sendikası (Kanada)
- Jalila Al-Salman, BTA sendikası (Bahreyn)
- Domingo Ayalai FECODE sendikası (Kolombiya)
- Olha Chabaniuk, TUESWU sendikası (Ukrayna)
- Evelyn Dejesus, AFT sendikası (ABD)
- Manal Hdaife, PPSTLL sendikası (Lübnan)
- Ann Mari Milo, UEN sendikası (Norveç)
- Manuela Mendonça, FENPROF sendikası (Portekiz)
- Nadine Molloy, JTA (Jamaika)
- Marjolaine Perreaunlt, CSQ (Kanada)
- Unifah Rosyidi, PGRI sendikası (Endonezya)